Tävlingar på Facebook

TÄVLINGAR PÅ FACEBOOK

Information till företagare, föreningar & övriga annonsörer.

Med tanke på att det är så populärt med tävlingar på Facebook kommer här lite tips och riktlinjer om vad som gäller.

Vi som producerar och administrerar de fem orternas (Östhammar, Öregrund, Österbybruk, Gimo och Alunda) företag/föreningswebbplatser uppmanar att alla är noga med att läsa igenom Facebook och Lotteriinspektionens regelverk om vad som gäller.  Vi uppmanar därför att ni håller koll på dessa, annars kan vi inte dela era statusar och inlägg vidare. Facebook uppdaterar och ändrar sina regler då och då.

Vi ser dagligen brister och regelbrott på de sociala medierna. Detta gäller särskilt för tävlingar på Facebook. Här kommer en kort lag & regelgenomgång. Kom ihåg att om du bryter mot dessa och fälls så tas din sida bort, du kan dömas till böter och i grova brottsfall kan du dömas till fängelse.

*Du får ha en tävling på företagets sida eller via en applikation, men du måste förklara att den inte har något med Facebook att göra. Du måste även berätta att det inte är en sponsrad tävling. Det är alltid bäst att hålla till på en annan social media, t.ex. sin egen hemsida där man kan länka in till Facebook.

*Du får inte ha en utlottning, detta strider mot Lotteriinspektionens regelverk.

*För att tävlingen inte ska vara ett lotteri måste du be om en handling/tjänst av den tävlande. T.ex. be om en kommentar om varför man ska vinna eller skriva en slogan.

*Du måste ha regler samt följa regler som finns.

*Du får inte kräva att människor ska gilla och dela det aktuella tävlingsinlägget för att vara med och tävla. Inte heller kräva att de ska gilla sidan.

*Du får inte kräva att de tävlande delar inlägg på sina vänner sidor.

*Numera kan likes (en gillning) räknas som en röstningsfunktion. Du kan be de tävlande att ladda upp ett foto och det som får mest likes vinner.

*Du får skriva ett inlägg om vem som vunnit men du får inte informera vinnaren via företagets tidslinje.

Tänk på att inte spamma med tävlingar. Tänk på att det är en långsiktig relation man som företag/användare av Facebook vill skapa via trevliga, innehållsrika och engagerande inlägg.

Läs mer:
Villkor för Facebook-sidor
Lotterielag  (1994:1000)

Share Button
Dela gärna! ♥Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0